دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
جوادی آملی

حوزه/ اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به این مقام رسیده است که همه ی بزرگان و علما در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌کنند: «یا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة..» معلوم می‌شود که این بانو حقّ شفاعت دارد؛ شما می‌بینید همه ی مراجع بزرگ در کنار قبر کریمه ی اهل بیت(س)می‌گویند از ما شفاعت نما.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در یکی از خطبه های نماز جمعه که در سال۷۹ با تأکید بر حفظ تقوا به سنّت الهی در رابطه با منشأ خیر و رحمت بودن قبور بزرگان خصوصاً کریمه اهل بیت(علیهم السلام) اشاره کردند و گفتند: تقوای الهی را فراموش نکنیم که بهترین ره‌توشه آخرت است. وقتی که من خواستم از حوزه تهران به حوزه قم بیایم رفتم حضور استادمان مرحوم آقای آملی بزرگ؛ به آقای شیخ محمدتقی آملی رضوان الله علیه) عرض کردم عازم قم هستم چه بخوانم و چطور درس بخوانم، فرمود: یک فقه یک اصول ویک معقول و بدان که آن کریمه اهل بیت که آنجاست بزرگوارانی را شمع‌گونه در کنار خود جمع کرده است و بدان قم با شهرهای دیگر فرق دارد، بعد این حرف را نقل کرد ـ که بعد آن حرف را ما در قبسات مرحوم میرداماد دیدیم ـ ایشان گفتند: این سنت الهی است که قبور بزرگان منشأ خیر و رحمت و برکت است؛ کسانی که در امت اسلامی به ‌سر می‌برند، خود پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه و علی اهل بیته آلاف التحیة و الثناء) و همچنین سایر ذوات مقدسه عصمت و طهارت، اینها حیاً و میتاً منشأ فیض های ملکوتی‌اند و قبل از اسلام نیز این‌چنین بود قبل از میلاد مسیح هم این‌چنین بود که قبل از میلاد مسیح هم حکمای بزرگ موحد وقتی مشکل علمی داشتند کنار قبر مشایخشان می‌رفتند و بحث می‌کردند و از برکت آن قبور بهره می‌بردند. این حرف را این بزرگوار در هنگام تودیع و دستور کار ورود به قم به ما فرمودند.[۱]

مفسّر قرآن با اشاره به ارزش والای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و درک شناخت و معرفت آن حضرت بیان داشتند: امام رضا(علیه السلام) در حقّ خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه(سلام الله علیها) فرمودند: «من زارها عارفا بحقّها وجبت له الجنّة» آن کسی که فاطمه(سلام الله علیها) را زیارت کند و در حال زیارت، معرفت و شناختی نسبت به مقام و جایگاه و سهم مؤثر او داشته باشد چنین زیارتی موجب ورود به بهشت و جنّت الهی خواهد بود.

یکی از ویژگیهای حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه ای از سوی معصومان (س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (علیها سلام)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از سوی امام معصوم(علیه السلام) دارد.

استاد برجسته ی حوزه ی علمیه در تبیین ریشه ی تاریخی متن زیارت حضرت معصومه (س) گفتند: برخلاف برخی از زیارت نامه هایی که توسط علما و بزرگان دینی برای معصوم‌ زادگان و امام‌ زادگان انشاء گردید، درباره ی فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) این نکته حائز اهمیت است که زیارت نامه اش ازناحیه ی امام رضا(ع) نقل شده است، از یکی از محدّثین بزرگ قم به نام سعد اشعری که توفیق تشرّف به محضر امام زمانش یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) را پیدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: یا سعد! قبری از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کریمه ی اهل‌بیت فاطمه ی معصومه(سلام الله علیها) است؟ فرمود: آری. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت بکنید. لذا این زیارتنامه‌ای که در کُتب زیارات و ادعیه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله علیه) است که امام رضا(علیه السلام) فرمود: وقتی خواستید فاطمه ی معصومه(سلام الله علیها) را زیارت کنید این‌چنین بگویید.

ایشان با اشاره به قسمتی از زیارتنامه‌ی مأثوره آن بانوی باعظمت، حفظ عطیه‌های ولایی و ایمانی از محضر آن کریمه را مورد توجه قرار داده و بیان داشتند: این زیارتی که در حرم مطهر حضرت معصومه (علیها سلام) انسان انجام می‌دهد ومی‌گوید به اینکه «فلا تسلب منی ما أنا فیه» یعنی آنچه را که دادی از ما نگیر.یعنی این ولایت را، ایمان را، این مرحله‌ای که دادی را از ما نگیر. این همان درخواست تثبیت موجودیت است و اعطای آنچه تاکنون ندادی. هر کسی به هر مرحله رسید نسبت به آن مرحله بیناست و نسبت به مراحلی که در پیش دارد نابیناست. لذا صرف فهم کافی نیست. چون انسان با اینکه مطلبی را می‌داند باز دست به گناه می‌زند اما اگر ببیند آتش است دست به آتش نمی‌زند.[۲]

حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین مقام شفاعت کریمه? اهل‌بیت حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) نیز ابراز داشتند: این بخش از زیارت حضرت فاطمه ی معصومه(س)که می خوانیم؛«یا فاطمة إشفَعی لیّ فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمه ی عدل او گردد در این صورت به این کار «شفاعت» می گویند.

لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌کنند: «یا فاطمة إشفَعی لیّ فی الجنة..» معلوم می‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما می‌بینید همه ی مراجع بزرگ در کنار قبر کریمه ی اهل بیت(س)می‌گویند از ما شفاعت نما، زیرا در قیامت همگان به شفاعت خاندان پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیازمندند.

آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفیع می‌شود، همه شیعیان و کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعت‌اند، یا در نجات از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات بهشت، به هر تقدیر در همه ی این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند.

اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض می‌کنند «..إشفَعی لیّ فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم می‌شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی‌شود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.

همه ی این امور نشان می‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کرده‌اند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جمله‌هایی را تعبیه نمودند که نشانه ی مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.

---------------------------------------------------------------

منابع:

[۱](خطبه‌های نمازجمعه ،سال۷۹)

[۲](تفسیر سوره حمد ج۲۳،سال۸۲)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha